Viktig information

Raceday!
Här kommer lite tips och råd

Varje tävling är uppbyggd i stort sett på samma sätt. Vi kommer här att gå igenom hur det ser ut. Oberoende på om det är en lördags tävling eller en söndags tävling så är det samma upplägg. Texten nedan är baserad på en lördags tävling. Vid söndags tävling så skjuts allt fram ett dygn.

Anmälan: alla förare och deras team har möjlighet att anmäla sig kvällen före tävling, eller under en begränsad tid på tävlingsdagens morgon. Förare anmäler sig och får depåpass, efter uppvisande av licens samt skriver på försäkringspapper och anmälningslistorna. Beroende på vilken division man kör i så har man möjlighet att plocka ut depåpass till teamet till reducerade priser. Efter att anmälan har stängt måste man lösa depåpass till vanliga entrékostnader.

Anmälan har öppet mellan 16.00-20.30 på fredagskväll. Förarsammanträde 20.30.
Lördag anmälan öppet 06.30-07.30. Alla depåpass måste vara uthämtade före 07.30!
Förarsammanträde 07.30. Träningen startar kl 08.10 för Sport 500, Sport 600 F, Sport 380 12-13 år, Sport 380 14-16 år. Dom förare som deltar vid fredagens förarsammanträde behöver inte delta vid lördagens.

Redan kl 08.55 gäller det för Sport 380 att vara på hugget. Uppliningen sker i anslutning till startområdet i fyra fållor. När erat heatnummer finns uppsatt på heattavlan så gäller det att vara framme för att lotta sin placering in på startlinjen. Dom första fyra heaten kommer att vara upplinade och startklara till kl 09.00 då dagens race startar enligt fast körorder. Körordern justeras efter att anmälan har kommit oss tillhanda. Pro klasserna har fasta körtider och resterande klasser rullar enligt körordern.

Framtill kl 13.00 sker all speakerinformation endast på FM-bandet. Efter kl 13.00 så kompletteras det med högtalare på publikplats.
Heat

Alla klasser kör tre rundor ”Round robin” som är förlottade innan tävlingen. Dom tio (10) främsta förarna i varje klass efter kvalet kör final. Förare som placerar sig 11-20 kör LCQ där dom fem främsta tar sig vidare till finalen. Dom förare som kommer från LCQ startar i bakre ledet. I samtliga klasser så kör man fem (5) varv under Round robin och LCQ. Finalerna för Sportdivisionen är på fem varv i Semi-Pro och Pro klasserna kör man 10 varv.
Flaggornas betydelse för SnoX

Huvudposteringen har ett flertal flaggor som du som förare måste vara uppmärksam på!!!

GRÖN FLAGG – Svängande på målpostering för att visa att banan är klar.
VIT SKYLT – Indikerar sista varvet för ledaren
CHECKERED FLAGG – Målgång för ledaren.
GUL FLAGG –indikerar uppmärksamhet för olycka. Ingen passering får ske förrän området är klart.
RÖD FLAGG – Avflaggning av heatet. Beroende på hur långt heatet har hunnit, kan bli omstart.
BLÅ FLAGG – Passering av snabbare förare.
SVART FLAGG – rullad runt pinnen indikerar att föraren är under uppsyn för mindre regelbrott. Har du en rullad svartflagg samt att flaggmannen pekar på dig så måste du stanna nästa varv. Stannar du inte så kommer du att erhålla en utfälld svartflagg. Utfälld flagga indikerar regelbrott. Fortsätt till målposteringen för att stanna vid posteringen. Svart flagg innebär inte i alla fall att man är utesluten, i vissa fall kan det räcka med ett stop and go straff för den förare som har gjort något regelbrott.
Waiting Zone

På samtliga tävlingar har vi en ”waiting zone” innan starten med fyra fållor. Racetavlan i waiting zone indikerar vilket heat som håller på att ställa in sig i fållan. Vid racetavlan finns lottning för placering på startlinjen under kvalet. Om du som förare av någon anledning inte kan komma till start, vänligen meddela det till funktionärerna i Waiting zone.

Är inte föraren på plats vid lottningen så erbjuds endast plats om heatet fortfarande finns kvar i startfållan, föraren placeras sist i fållan.

För att underlätta för dig som förare ber vi er skriva upp vilka heat ni ska köra på en tejpbit på skotern tex. På resultattavlan finns även löpandes resultat och körordning.